22- På reise med en datter


Jeg har reiset mye. Vært i forferdelig mange bygder, veldig mange byer, ganske mange land – og fem verdensdeler. De fleste reiser har jeg gjort alene. Noen sammen med andre reisekolleger eller med hele familien. Og noen få bare med barna. Denne turen langs Vestlandet gjøres sammen med min tenåringsdatter.

Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge.no

Nå: I sannhetens navn også sammen med skipperen og hans voksne sønn 🙂

Hvor tøft er det å ha med en seilkyndig tenåringsdatter på seiltur? Ikke det aller minste! Jeg har hatt stor glede av det, og trenger all velment øvelse jeg kan få for å klare å følge Jesper Juuls gode veiledning til tenåringsforeldre. Denne kan være fin å kikke på før årets sommerferie.

Men hvor tøft er det å være 15 år og være med en pappa på en ukes reportasjereise innom bygder og steder der vi morer oss med å stille det provinsielle spørsmålet – bare til hverandre:-)  – hva lever de egentlig av her? Ganske tøft, tror jeg. I alle fall innimellom.

Men forhåpenligvis også kjekt. Noe å snakke om senere. Noe å huske, noe å glemme. Litt savn av det urbane kompenseres med ice.net mobilt bredbånd og mac-book, ipod og mobiltelefon. Og så «rapper» hun kameraet mitt innimellom og drar på fotosafari. På dekk, på land og i cockpiten ombord. Det blir fine bilder!

Alle som har tenåringsbarn burde dra på ferie sammen med dem alene. Det er lærerikt, får meg til å se reisen i flere dimensjoner. Og det skaper muntre historier. Som da vi skulle dra til utlandet for å praktisere engelskkunnskaper, endte i franske Val d` Isere, hvor alle våre guider var svenske…

I dag skal vi til Cornelius på Holmen. Det blir veldig bra. Fotosafari og skalldyrlunsj.

Tjuvlånt bilde fra Corneius på Holmen sin nettside

Reportasje kommer senere i dag. Ha en strålende lørdag.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Bergen, fjord-norge, matogdrikke, norge, Norgesferie, reiser, reise. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

