26 – Prøvekveld for vinsmaking


Det skrives mye om mat , men litt mindre om vin. Derfor noen ord om vin. I dag er nye, gode sommerviner på plass i butikkhyllene (selvsagt bare Vinmonopolets 🙂 ) Det gjelder Calle Feghts vin: Calles Riesling.

Calles gode Riesling. Her i 2008-drakt. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge.no

De to foregående sesongene har fått lovord hos vinekspertene. Jeg er ingen ekspert, men prøver å bli, og jeg koser meg når jeg smaker på god vin.

2008-utgaven fikk mye skryt. Idag kommer altså 2009-utgaven som presenteres i bag-in-box-utgave. Det er nesten så jeg må stille meg i kø klokka 10, sammen med de andre tørste, får å sikre meg gode råvarer til kvelden.

Tore Bruland har via Snobbeskolen allerede testet den. Og gir vinen terningkast 6. Det samme gjør Adresseavisens ekspert, Ulf Dalheim.

I kveld blir det vinsmaking på verandaen.  Det bør du også gjøre. Lag din egen vinsmakerkveld i kveld. Det er mulig at vi trenger litt tid for å kjenne den gode smaken. Så det kan bli en sen kveld…:-)

Det beste er at Calle også har tappet en jazzvin i forbindelse med årets jazzfestival i Molde. Også denne vinen (fra samme sted, Bernhard Mehrlein i Rheingau i Tyskland) fikk terningkast 6 hos de to anmeldelderne. Det blir jazzvintesting senere denne uka. Følg med på denne reisebloggen. Invitasjon kommer her.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i fjord-norge, matogdrikke, reise. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

