31 – Jeg hater lefser – pålurte lefser


Odd Børretzen hater måker. Jeg hater lefser. Og muffins. Når de er pakket i plast. Og det er de – altfor ofte. Plastpakket «Li-lefse«, solgt den 7. juli, holdbar til 23. oktober 2010 kl 22,54 (ifølge stempel på pakken) ble i går solgt til

Langvarig lefse. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge

turister i (blant mange steder) Bud i Romsdal. Det står påsmurt lefse, det burde stått pålurt.

Jeg har en innrømmelse å komme med. Jeg har gjennomført Molde Friundervisnings lefsebakekurs på kveldstid Bergmo Ungdomsskole i 1978. Jeg kan bake lefse. Det er faktisk ganske enkelt. Såpass enkelt at alle – avsolutt alle – som skal selge lefse i somemr, kan bake dem selv. Eller de kan ringe meg, så skal jeg hjelpe dem. For plastpakket lefse smaker påsmurt oppvask-klut. Jeg vet ikke hvordan påsmurt oppvask-klut smaker, men jeg innbiller meg at det er omtrent som plastpakket lefse. Egentlig burde jeg kjøpt hele lageret av lefser fra restauranten i Bud. Tatt dem med meg ut, og tent opp et lefsebål.

Pålurte lefser. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge

Et gyselig eksempel: I kystbygda Bud i Romsdal, ved inngangen til Hustadvika og Atlanterhavsveien, ligger restaurant Bryggjen. Flott sted i strandkanten. Med lokalmat på menyen. Og, i følge skiltet på utsiden av bygget, kåret til en av de beste spisestedene i Norge i 2002.

Nokså tilfeldig sted som selger plastlefse. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge.no

På disken finner du en stor skål med Lilefse, med norsk flagg på pakningen.

Liker vi egentlig dette innholdet? Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge

Fri og bevare meg vel. Gjør kort prosess, gi hatede lefser til hatede måker.

Plastlefsen sin tremenning, plastmuffins. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge

Hva mener du?

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i fjord-norge, matogdrikke, norge, Norgesferie, reiser, reise, Romsdal. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

