37 – med kona og svigers på bordell


I dag har jeg tatt med kona og svigerforeldrene mine på bordell. Ja, du leste riktig. Bordell – eller godt gammeldags horehus, som min kilde kalte det..

Stedet for tyske offiserers tvilsomme geskjeft. Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge.no

Nå hører det med til historien at bordellet stengte dørene for sin noe lugubre trafikk for 65 år siden. Det er nemlig snakk om Romsdalsmuseets avdeling, Løvikremma, på Aukra ytterst på Romsdalskysten det er snakk om. Gården ble okkupert av tyskerne under 2. verdenskrig. Låven ble omgjort til kino

Hvilke filmer så de tyske soldatene på kinoen på Løvikremma? Foto: Odd Roar Lange/Toppenavnorge.no

mens hovedhuset ble brukt til gledeshus for høyere offiserer.

-Horehus, forteller min guide som var så ivrig etter å vise meg rundt på tunet at han helt glemte kaffen sin på bordet utenfor museumsbygget. Den kunnskapsrike karen var en stor opplevelse. Med rullings-sneipen bak venstre øre og den gamle nøkkelen i hånda fikk han låst opp gamleløa, fortalt meg de snodigste historier og briljert med utsøkt kjennskap til norsk storfe-drift. Og, altså, fortellingen om bordellet. Jeg har lest gjennom museets og kommunens offisielle turistbrosjyrer. Ikke et eneste sted er ordet bordell eller horehus, eller prositusjon, nevnt. Det burde de ha gjort. Da tror jeg besøkstallet hadde gått i været…:-) Vi (min kone, mine svigerforeldre og jeg)  hadde i alle fall en veldig fin opplevelse, fullt påkledd, i all anstendighet og med rømmevafler og kaffe som sterkeste utskeielse.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Bilferie, fjord-norge, kultur, matogdrikke, mine reisetips, norge, Norgesferie, reiser, reise, Romsdal, sex og samliv. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

