39 – En skjult perle – og et kraftig spark i baken


De fleste kommuner jeg har vært innom, og det er ikke få, har ønsker og mål om å få flere gjester til kommunen sin. Det lages brosjyrer, leies inn konsulenter, arrangeres presseturer – og jeg vet ikke hva, for å få gjester til bygda – eller byen, fjellet eller fjorden.

Aukra kommune er kommunen som vant kampen om ilandføring av gassen fra Ormen Lange-feltet i Nordsjøen. Dette er så lukrativt at kommunen er en av de få i Norge som går med solid overskudd.  Jeg gleder meg med dem. Nå har jeg besøkt kommunen med turistbrillene på. Og med kommunens turistkart i neven (les: på dashbordet) bar et avgårde, sjekket gjestehavner og andre havner,

Gammel, og ikke fullt så gammelt på Rindarøya. Foto: Odd Roar Lange

dro på museum, så på nedlagt krigsflyplass, så på gamle korka karer

Korka fyr på Gossen. Foto: Odd Roar Lange

og på minnesmerket etter det mye omtalte Roktaforliset

Roktabautaen. Foto: Odd Roar Lange

som ble norgeshistoriens første direkteradiosendte redningsdåd til havs.

Men det var på slutten av turen, og på tross av turistkartet (for der stord ikke attraksjonen avmerket) at vi oppdaget Galleri Milda.

Galleri i fjøset. Foto: Odd Roar Lange

En perle. For ikke å si, perlen!

Løp og besøk. Et flott familiedrevet kunstgalleri, i sydhellingen ved Varhaugvika, ikke langt fra det største ferjeleiet på øya – som heter Gossen. Her er en stor hage med mange flotte sittegrupper,

Tid for kaffepause. Foto: Odd Roar Lange

et liten sommerhytte i hagen, en malt kajakk

Fargerik kajakk - men bare for hagebruk. Foto: Odd Roar Lange

en flott brygge

Ute på bryggekanten... Foto: Odd Roar Lange

og mye, mye mer. Bolighuset er også åpent for en titt, og kanskje får du kjøpt kaffe med kringle, som på åpningsdagen. Kunstgalleriet

Kunst på låven. Kunsteren heter Anne Margrethe Hjelvik. Foto: Odd Roar Lange

som er tre etasjer i en nedlagt låve, er kanonbra.

Luftig sommerkunst. Foto: Odd Roar LangeMen, kjære Aukra kommune: Hvorfor står ikke stedet på turistkartet. Hvorfor? Hører dere meg? Hvorfor? Få det på, for pokker.

For uten kart kan galleriet bli uten gjester, og uten gjester blir galleriet stengt – og da kommer jeg til å legge meg ned i gresset og gråte!

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i fjord-norge, kultur, kunst, mine reisetips, norge, Norgesferie, reiser, reise, Romsdal. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

