67 – Kirkekaffe eller kirkevin – på tide med begge deler


Etter gårsdagens blogginnlegg har jeg fått en dose pepper – på mail. Siden jeg synes det er en god idè å ha uteservering på Rådhustaket i Molde. Fordi: rådhustaket ligger i flukt med domkirketrappa i Molde. Og såpass nær kirken bør det ikke nytes alkohol. Men kort sagt: Når kirken kan servere vin så kan vel noen andre servere øl, tenker jeg.

Rådhustaket og Molde domkirke. Foto: Odd Roar Lange

 

I Molde går det nå en debatt om det skal bli lov å nye alkohol på offentlig sted. Park-vin, for å si det enkelt. For to år siden var jeg i Nyhavn i København. En søndag ettermiddag. På bryggekanten stod et dixiband og spilte. På kaikanten satt folk, med sin medbrakte flaske vin, et par glass og opplevde det gode liv. Uvilkårlig gikk tanken til Norge. Hva ville skjedd om noen tillot seg noe lignende? Og da tenker jeg ikke på å spille diximusikk..:-)

Jeg tror et moderne samfunn trenger moderne regler. Og forbud mot å nyte selvmedbrakt alkohol på offentlig sted er ikke moderne, i mine øyne. Når Romsdals Budstikkes leder mot frilipp av alkohol på offentlig sted omfavnes og hylles av regionens religiøse fundamentalister blir jeg vel egentlig bare enda sikrere på at det er et forståelig men allikevel gammeldags syn. Så er det naturlig å presisere at det ikke er offentlig fyll jeg vil ha, men offentlig glede. På samme måte som skjenkesteder har lov å selge deg alkohol, men ikke dersom du er full.

Her er en videreutviklet plan for bruken av rådhustaket i Molde: La det være kaffebar og salg av enkle bakevarer fra den gamle turistinformasjonskiosken. Bygg et tak over den lille stubben av Kirkebakken, på nordsiden av rådhuset. La lekeplassen bli naturlig innlemmet i rådhustaket – og sist men ikke minst: minner om at det i kirkekjelleren arrangeres åpen barnehage fra tid til annet. Ved å øke aktiviteten på rådhustaket er det altså rike muligheter for kirken å møte folket, og folket til å møte kirken. Over en kopp kaffe – eller et glass:-) Hvis kirken tør.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i kultur, matogdrikke, norge, Restaurantliv, turisme, vin. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

