78 – Kongen er ganske kul, egentlig – om intervju på do


Etter 22 år i Oslo har jeg vært innom det meste av turistattraksjoner. Men hvorfor ikke stikke innom kongen? Jeg har jo intervjuet ham, da jeg satt på do og han lå på gulvet foran meg!

Hei, er kongen hjemme? Foto: Odd Roar Lange

Det hele skjedde under VM i seiling for en del år siden. Jeg skulle intervjue kong Harald ombord i båten hans, like nord for København. Det var trangt ombord og vi måtte frem i forpiggen, der båten toalettet var det eneste «møbelet».

-Du får sette deg på tronen du, sa kongen. Og pekte på toalettet.

-Det er bare jeg som bruker dette ombord. De andre tisser over rekka, men dersom jeg gjør det så kommer vel dere aviser med de lange linsene. Og siden bare jeg bruker det, så kalles det av de andre gutta ombord for tronen… forklarte kongen.

-Og dersom jeg setter meg på doen nå, så skriver du sikkert at: «sier kong Harald til Dagbladet mens hans sitter på do, hehe…», fortsatte Harald – (vi er jo på fornavn:-)

Og han hadde helt rett. Derfor satte jeg meg på doen, og han seg på dørken. (gulvet i båten). Etter en stund ble han sliten og la seg ned så lang han var. Og slik ble intervjuet gjort, mens jeg satt på do og han lå foran beina mine.

Jeg tror jeg må lete frem igjen dette intervjuet en dag:-)

Derfor stakk jeg innom kongen idag. Eller, innom og innom. Han var ikke hjemme, kunne den blide gardist fortelle. Før han stilte opp til bilder.

Nesten hjemme hos kongen, men han er i Spania. Foto: Odd Roar Lange

Og gardisten har rett. Kongen er i Spania og seiler – Copa del Ray.

Kanskje jeg skal stikke etter og se om jeg får et nytt intervju – på do.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Kongefamilien, mine reisetips, Norgesferie, reiser, turisme. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

