84 – Om Ole Brumm og sure gateartister


-Ja, takk, svarte Ole Brumm da han ble spurt om han ville ha blåbær eller om han ville ha honning. Det er vel omtrent slik jeg ønsker det når jeg vil ha aktiviter i sentrum, men helst ingen som plager meg.

I Oslos hovedgate pågår det en kontinuerlig prosess med å fjerne tiggere, prostituerte og til sist: artister uten løyve. «Lisence to smile» hadde kanskje vært noe for denne karen som underholder på Egertorget. I går ettermiddag samlet han en tilskuerskare rundt seg da han skulle starte sitt flammeshow. Men han var bare passe inspirert og fikk dermed også bare passe respons. Plutselig avbrøt han showet.

Gateartist - like før han gir opp. Foto: Odd Roar Lange

-Gå å se på en statue istedet. Jeg gidder ikke mer, sa fyren. Til et slukkøret publikum.

-Surpomp, sa dama ved siden av meg til datteren sin. -Enig, tenkte jeg, men holdt kjeft.

Ellers er hovedgata godt forspent med levende statuer. Som stiller opp, og står imponerende stille, mens de samler inn penger fra turister. Et innslag som ikke klarer å få meg til å bli sur, i alle fall. Litt mer småirriterende kan det være med Ole Brumm og andre figurer som erobrer småbarn til fotografering. Og som etterpå krever penger fra fortumlede foreldre.

Ole Brumm. Ikke helt gratis, selvsagt... Foto: Odd Roar Lange

Men det er kanskje ikke verre enn alle butikkene med sommersalg – som lokker oss inn, frister oss til å handle og sender oss ut med hendene fulle av handleposer:-)

Eksempel på aktiv shopper i Oslo. Foto: Odd Roar Lange

Jeg sier allikevel som Ole Brumm:

-Ja, takk!:-)

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i mine reisetips, Norgesferie, reiser, Oslo, reise, turisme. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

