87 – Åpent trusselbrev til sjefen


Jeg tror ikke det hjelper å ringe. Og det tar for lang tid å vente til neste gang jeg skal sende brev. Derfor satser jeg på et innlegg på bloggen. For jeg vet at du følger meg på twitter.

Til Jens Stoltenberg.

Jeg legger ikke skjul på at jeg har støttet partiet ditt ved flere valg de i mitt voksne liv. Og er fornøyd med det. Og jeg hadde tenkt å fortsette med det, også. Selv om jeg langt fra er enig i alt dere står for, og ikke alltid en gang vet hva partiet står for i alle enkeltsaker. Men de viktige, hovedlinjene, om at det er bedre at alle får det litt bedre enn at noen få får det veldig mye bedre – passer godt med mitt verdisyn, enkelt fortalt.

Men nå er du i ferd med å rote partiet bort i en kinkig sak. Og jeg håper du snur – fort. Det gjelder selvsagt den åpne kraftlinja til Vestlandet. Norge er avhengig av turisme i årene som kommer. Det er den som kan bli vår nye pengebinge for kommende genrasjoner. For når/hvis oljen tar slutt så har vi fortsatt den flotte naturen og de hyggelige menneskene og opplevelsene å by på – hvis ingen har ødelagt naturen og gjort menneskene sinte i mellomtiden.

Butikken Norge går så det suser. Vi har råd til å velge den dyreste løsningen, eller velge en annen trasè – fordi den er finest. Så enkelt er det.

Dersom jeg skal strekke en ny strømlinje til huset mitt, så strekker jeg den ikke rett foran utsikten til naboen. I alle fall ikke hvis jeg har råd til å grave den ned, eller råd til å la den gå gjennom blomsterdammen bak huset. Så enkelt er det.

Jens: hvis du sier ja til luftspennlinja, blir jeg en av de sure. Og dropper å stemme på deg neste gang. Så enkelt er det.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i fjord-norge, mine reisetips, Norgesferie, reiser, turisme. Bokmerk permalenken.

2 svar til 87 – Åpent trusselbrev til sjefen

  1. Jeg blir litt oppgitt. Jeg har vært i haugevis av naturskjønne omgivelser i Norge. Og det er stort sett alltid en kraftlinje der. Jeg har hengt i fjordspennene over fjorden inn til Svartisen og jobbet mens cruiseskip etter cruiseskip har seilt inn i fjorden under meg. Når jeg om kveldene menget meg med turistene snakket alle om hvor fantastisk det var, og ikke en eneste kommentar om kraftlinjer kunne høres.

    Folk går helt av skaftet over dette. Ingenting vil bli ødelagt med denne kraftlinjen. Tvert i mot vil samfunnet dra enorme goder av det, og man slipper å bite negler om man har strøm «denne vinteren også.»

  2. Pål Hansen sier:

    Dette er den samme gamle visa, nå ved Kjøtt Pedersen:
    «Nå har jeg gjort meg opp en mening,
    så ikke forvirr meg med fakta.»

Legg igjen en kommentar

