110 – Kan Facebook redde reiselivs-Norge?


Hotell-Norge har hatt en tøff sommer og mange har opplevd stor omsetningssvikt. Nå er strategien for neste år lagt. Og Facebook skal brukes i jakten på nye gjester. Er det veien å gå?

Det er Innovasjon Norge Reiseliv (I.N.) som har staket ut neste års turistvei for reiselivet. Og de vil ha med flere aktører på laget siden de driver egne markedsaktiviteter i 15 land, samt har samarbeide med Scandinavian Tourist Board om aktiviteter i østen. I Norge mener mange at pengestrømmen gjennom Innovasjon Norge er for stor i forhold til hva man får tilbake.

Foto: Eikum Hotell

I.N. og direktør Per Arne Tuftin skryter av at de kom godt ut gjennom verdiskapingsmåling. Denne viser at som viser at I.N. bidrar til økt verdiskaping.

Det er vel strengt tatt ikke så mye å skryte av. Det er skulle strengt tatt bare mangle… Spørsmålet er om verdiskapingen er stor nok i en nærings som blir omtalt som den sterkeste voksende i vår tid?

Sterk vekst? Her er det vel en og annen reiselivsaktør som ikke kjenner seg helt igjen.

I

Fra Røisheim i Bøverdalen. Foto: Odd Roar Lange

nnovasjon Norge har laget en plan for å bruke sosiale medier mer aktivt neste år. I to år har Innovasjon Norge brukt You Tube til å vise frem flotte filmer fra Norge. Det har vært egen internasjonal kampanje under navnet Mitt Nordlys. Og i sommer har det vært arrangert kampanjer som Norway Recommended og Norway Your Way. Jeg har fulgt disse på nært hold, og synes ikke at de fungerer særlig godt.  At lesere skal tipse om goe reisemål er strengt tatt noe gammelmodig for en moderne bedrift. Noe reponsen også speiler. 206 reisevorslag, hvorav mange kommer fra næringen selv, er ikke godt nok. Hotellanbefaling fra hotellet selv har ikke allverdens troverdighet.

Hvorfor etablerer ikke Innovasjon Norge en egen reiselivsredaksjon? Der de har Reiselivsjournalister som skriver reportasjer, slipper nyheter og dekker reiselivs-Norge på en moderne måte. Istedet for å ha smale kampanjer som beskrevet over. Leserne/turistene vil gjerne ha en portal hvor de finner reiselivsstoff, fakta, booking etc. Dette kan Innovasjon Norge ta hånd om – og få fart på turist-Norge på en billigere og bedre måte.

Advertisements

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i matogdrikke, mine reisetips, Norgesferie, reiser, turisme. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s