131 Skal journalister sladre?


Journalister er flinke til å skryte av fine steder vi har vært på. Vi lager fine reportasjer med store bilder. Men hva når vi opplever en fiasko. Skal vi sladre?

Jeg mener at journalister i alt for liten grad tør fortelle om dårlige opplevelser. Særlig når det gjelder dårlig service, dårlige produkt eller andre negative øyeblikk. Et unntak gjelder restaurantspalter (som dessvere er anonyme), sportsjournalister og plate/bokanmeldere. Men her ligger det rett og slett en forventning i at journalister skal si hele meningen sin. Og: navngi produktet.

God eller dårlig service? La leserne få vite det. Foto: Odd Roar Lange

Når journalister en sjelden gang tør skrive om sine dårlige opplevelser lar vi ofte den kritiserte slippe unna søkelyste fordi vi anonymiserer dem. I norske aviser er det tradisjon for leserspalter – enten via sms, mail eller brev. Her kan en skryte av navngitte bedrifter. Eller ta opp store og små bekymringer. Men straks en leser opplever dårlig service blir bedriftens navn holdt skjult. Hvorfor? Dersom målet er å gjøre service og opplevelser bedre nytter det ikke å skjule dem bak anonyme bedriftsbetegnelser. Det gjør at de dårlige kan gjemme seg og de flinke blir uskyldig mistenkt.

Jeg mener at leserbrev/på-tråden-meldinger og lignende, med kritikk, bare svært i liten grad skal nå frem til spaltene. Fordi det kan være hevnmotiv, konkurransemotiv eller annet som ligger bak. Men når vi journalister, i petitspalter, reportasjer eller kommentarer setter fingeren på dårlige service syne jeg vi skal være flinkere til å navngi bedriften eller produktet.  Så får vi heller gi den kritiserte  retten «samtidig tilsvarsrett». På denne måten må butikker med sur betjening, kafeer med dårlig kaffe, restauranter med dårlig renhold og  bussjåfører som råkjører og skjeller ut passasjerer  skjerpe seg – eller finne seg i å bli navngitt av journalister som har publikums mandat til å være kritikere. Slik at andre kunder kan få muligheten til å velge en annen konkurrent.

Reklamer

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i matogdrikke, mine reisetips, Norgesferie, reiser, reise, Restaurantliv, turisme. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s