128 Hopp i havet – spabølgen har lagt seg


Spahysteriet på norske hoteller ser ut til å ha lagt seg. Kanskje egentlig før det har begynt. Jeg har selv bidratt til å overfokusere på spa innen reiselivsjournalistikken. I beste mening. Men folket har talt. De vil ha noe annet – og billigere.

Foto: Odd Roar Lange

For en uke siden snakket jeg med en dyktig reiselivsoperatør. Om spa. Og vi var enige: Spa blir neppe det investorene hadde trodd. Når det bygges store anlegg i ødemarka, i småbyer, på bygda. Da er det mildt sagt en dristig investering. Og når jeg sjekker ser det ut til at det er lett å få en ledig time, for å si det slik.

Hvor mange av mine venner drar egentlig på spaferie? Jeg må tenke godt etter for å komme på noen. Og jeg tror jeg har ganske normale venner. På spahotell til mange titalls millioner kroner skal nok måtte jobbe hardt for å forsvare investeringen. Å dra på spabehandling koster mye penger. Jeg har prøvd noen av dem, og det har vært fantastisk deilig. Men det koster for mye til at et det kan forsvares på et normalt feriebudsjett. Det har de fleste oppdaget. Og når du kan velge mellom å kjøpe en ny Iphone eller ta to timer på spa, så vet jeg hva de fleste velger.

Svenskene har sine havsbad. Hvorfor satser vi ikke heller på dèt. Med vår fantastiske skjærgård. Billig, deilig, rått, tøft. Hele året. Tenk å komme fra Norge med T-skjorte med skrifet: Jeg har vinterbadet i Atlanterhavet.

Foto: Trym Ivar Bergsmo/Innovasjon Norge/Spitsbergen Travel

Jeg tror det kunne blitt en suksess. Og det passer veldig mye bedre inn i konseptet til Innovasjon Norge. Og i siste utgave av Dagens Næringslivs magasin D2 kan du lese om et annet spafritt alternativ. Det kan anbefales.

Om toppenavnorge

Journalist og forfatter. Skriver om reiseliv, friluftsliv, båt, seiling og lignende. Holder også foredrag om disse temaene og om sosiale medier.
Dette innlegget ble publisert i Badeferie, Bading, mine reisetips, nakenbading, Norgesferie, reiser, reise. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar